Lintutornit

Hamina, Kirkkojärvi (67198:5113) Kartta
Kirkkojärven patotien torni (Kaakkois-Suomen Ympäristökeskus/Vehkalahden kunta, 1997)
7-tieltä käännytään lännestä tultaessa heti Haminanlahtea ylittävien siltojen jälkeen Ratapihankadulle josta jatketaan Rautatienkatua RobinHoodille asti josta etuoikealle Karjakadulle jota ajetaan kaupungin varastoalueen puna/keltaiselle puomille johon autot jätetään ja jatketaan jalan muutama sata metriä patotielle ja lintutornille.

Hamina, Lupinlahti (67155:5127)
Lupinlahden Lauttasalmen torni (Lintulahdet Life -hanke//Kaakkois-Suomen ympäristökeskus, 2007)
Haminan keskusta ajetaan 2,5 kilometriä 7-tietä Vaalimaan suuntaan ja käännytään Vilniemelle, aja n.800m, niin torni on oikealla Haminan Lupinlahdella lauttasalmen välittömään läheisyydessä. Torni on rakennettu kahteen tasoon. Ensimmäiseen kerrokseen pääse invaluiskaa pitkin pyörätuolilla. Kuvia tornilta idän ja lännen suuntaan. Hyvin monipuolinen lintulahti, jonka hallitsee varsin hyvin tornilta.

Hamina, Siliävuori (67291:5081) Kartta
Hamina, Siliävuori (Kannusjärven kylätoimikunta, 2001)
Siliävuorelta, jonka korkein kohta on 96 m merenpinnan yläpuolella, avautuu hieno eteläkymenlaaksolaisia järvi- ja metsämaisemakokonaisuus. Haminan keskustasta tultaessa aja mm. linja-autoaseman ja kirjaston ohitse pohjoiseen tietä numero 371. Käänny 3,3 km jälkeen oikealle (viitta Kannusjärvi 9), aja 1,0 km käänny vasemmalle (viitta Kannusjärvi 8). Alkuosaltaan päällystettyä tietä ajetaan 5,9 km, jonka jälkeen käänny vasemmalle (viitta Näkintie tai Vehkarinne leirikeskus), aja 1,8 km käänny vasemmalle (viitta Vehkarinne leirikeskus). Ennen leirikeskuksen puomia (0,9 km) käänny oikealle ylämäkeen, josta löytyy P-paikka ja opasteet tornille.

Hamina, Ulko-Tammio (66932:5255) Kartta

Ulko-Tammion torni (Metsähallitus 1992)
Torni on sijoitettu saaren korkeimmalla kohdalle, kalliolle joka sijaitsee ns. länsilahden pohjukan tuntumassa. Tornille johtaa opastettu polku. Puiston ainoat suojaisat satamat sijaitsevat Ulko-Tammiossa, tämän vuoksi valtaosa palveluistakin on keskitetty juuri tänne. Saaressa on suojaisten ankkurointipaikkojen lisäksi kaksi telttailualuetta nuotiopaikkoineen, suurikokoinen keittokatos tulisijoineen, kaksi kalojen savustusuunia, verkkojen selvitystelineitä, jätepiste, käymälä, halkovaja, merkitty luontopolku sekä kansallispuiston ainoa (lintu)tarkkailutorni. Puistonhoitajan tukikohta sijaitsee myös täällä, samoin kesän aikana toimivan oppaan. Oppaan käytössä oleva autiotupa on tilauksesta kaikkien käytettävissä kesäkauden ulkopuolella.

Iitti, Mukulanlahti Kartta
Urajärven Mukulanlahden lintutorni (Lintulahdet Life -hanke/Kaakkois-Suomen ympäristökeskus, 2004)
Torni löytyy Iitistä Lyöttilän kylän ja Iitin kirkonkylän väliltä. Tornille johtavat pitkospuut Kupparinojan sillalta. Kuvia: pitkospuut, lintutorni, Kupparinoja, Mukulanlahti.

Kotka, Salminlahti (6713271:500371)

Rantahaan lintutorni, Salminlahti. Tornille kulku Hotelli Leikarin parkkipaikan kautta, josta viitoitus. Noin 500 m pitkä polku kulkee hotellin takaa, moottoritien alta. Tornilta näkee koko Salminlahden / Kaarniemenlahden.

Kotka, Äijönvuori (6709442:494912)

Äijönvuoren näkötorni, Kotkan kaupunki. Puinen näkötorni Äijönvuoren huipulla, joka soveltuu etenkin isojen lintujen muutontarkailluun. Esteetön näkymä eteläisiin ja läntisiin suuntiin. Kulku tornille Äijänkadun päästä, josta viitta kuntoradalle ja näkötornille vievälle polulle.

Kouvola, Anjalankoski, Kirkkolammi  (67370:5005)   Kartta
Sippolan kylätoimikunnan lintujen tarkkailuun rakentama muutaman metrin korkuinen torni, jota paremminkin voisi kutsua lavaksi. Torni valmistui samanaikaisesti kun kuivatettu lampi kunnostettiin kylätoimikunnan toimesta samanlaiseksi kuin se oli aikoinaan ollut. Lampi löytyy heti Sippolan kirkonkylän pohjoislaidalta Orijärven ja 375-tien välistä.

Kouvola, Elimäki, Teutjärvi (67220:4724) Kartta
Teutjärvi, Kanasaaren lintutorni (Elimäen kunta/EU, 2005)
Ruotsinpyhtää-Elimäki 179-tieltä Ruotsinkylän kohdalla käännytään itään kohti Hämeenkylää, tästä 1,4 km, tässä tien eteläpuolella tehty levennys P-paikaksi, missä viitta lintutorni. Tästä polku pellon reunassa ja rantametsässä (osin pitkospuina) tornille.

Kouvola, Jaala, Jaalanlahti Kartta
Jaalanlahden lintutorni (Lintulahdet Life -hanke/Kaakkois-Suomen ympäristökeskus, 2003)
Jaalanlahden lintutornille pääsee Kouvolan suunnasta Kuusankoski-Heinolatietä no 46, josta käännytään vasemmalle tie no 363, Kyltissä Jaala 2 km. Ajoreitti kulkee Pyhäjärven rannanmyötäisesti Jaalan keskustan ohi keskustan jäädessä tien pohjoispuolelle. Heti keskustan jälkeen käännytään n. 10 metriä ennen Mäntyharjulle menevän tien liikenneympyrää vasemmalle Kukkomäentielle, jota ajetaan n. 1 km viljelyspeltojen läpi rantaan tien päähän. Uusi torni on tien päässä.

Kouvola, Valkela, Lappalanjärvi Kartta
Lappanlanjärven lintutorni (Valkealan 4H-yhdistys)
Torni sijaitsee Lappalanjärven kaakkois-kulmassa. Valkealantieltä (Mikkeliin johtava tie) käännytään Niinistön kohdalta vasemmalle Jyrääntielle, jota ajetaan 900 m. Käännytään oikealle Vanhatielle, jota ajetaan 350 m ja käännytään vasemmalle Pekkolantielle. Tätä ajetaan 500 m rantaan, josta on opasteet ja pitkospuut luontopolulle ja lintutornille.

Pyhtää, Valkmusa (67171:4841) Kartta
Valkmusan kansallispuiston torni (Metsähallitus, 1997)
7-tieltä käännytään Siltakylän kohdalta tielle 356, jota ajetaan noin 12 km seuraten Vastilan opasteita. Pysäköintialue sijaitsee aivan tien varressa ja siitä lähtee noin 2 km:n pituinen pitkospolku, jonka varrella torni sijaitsee.

Virolahti, Hurppu (67094:5403) Kartta

Somermäen arktikatorni (Maailman Luonnon Säätiö Suomen Rahasto, WWF, 1983)
Virolahden kirkon jälkeen kääntyvää tietä ajetaan noin kolme kilometriä opasteita seuraten tornille asti jonka tuntumassa sijaitsee pysäköintialue, taukopaikka nuotiosijoineen sekä käymälä ja jätepiste. Tornilta johtaa kävelytie rantaan missä sijaitsee kunnan osoittama Leerviikin muutonseurantapaikka. Syksyllä 2005 kunnostettiin tornille vievä tie, laajennettiin pysäköintialue ja paikalle rakennettiin keittokatos Virolahden kirkonkylän kylätoimikunnan toimesta, johon saatiin EU Leader -rahoitus.

Virolahti, Kellovuori (67108:5407) Kartta

KyLY:n torni (Kymenlaakson Lintutieteellinen Yhdistys ry, 1980)
Hurpunniemen tyvellä sijaitsevalle tornille ei ole opastusta ja se onkin tarkoitettu lähinnä KyLY:n jäsenten käyttöön.  Tornin yhteydessä sijaitseva havainnointiasema/majoitustilat hallinnoi Kellis (Kellovuoren Lintuseura ry) ja ne ovat puolestaan tarkoitettu seuran jäsenten käyttöön. Torni on ollut säännöllisesti Tornien taistossa kärkikymmenikössä, muutaman kerran jopa kärkikolmikossa.

Virolahti, Klamila (67123:5266) Kartta
Pyölinmäen "ilmavalvontatorni" (Klamilan kylätoimikunta, 1999)
Torni sijaitsee 351-tien varressa heti Klamilan kylän itäpuolella. Tienviitta opastaa tornin juurelle jossa on myös pysäköintitila muutamalle autolle. Kalliolla on sodan aikana sijannut ilmavalvontatorni, jonka piirustusten mukaan nykyinen torni on toteutettu.

Virolahti, Kurkela (67176:5459) Kartta
Kurkelan kotkatorni (EU/Virolahden kunta, 1999)
Suomen suurimmalle lintutornille (Puurijärven ohella 50 neliötä) käännytään 7-tieltä Virojoen jälkeen Hämeenkylään vievälle tielle, mistä jatketaan, Hämeenkylään kuitenkaan kääntymättä, Kiiskijärven sillalle, josta opasteen mukaan jatketaan 500 m eteenpäin olevalle pysäköintialueelle. Torni on mitoitettu noin 25 henkilölle. Tornin tuntumassa on käymälä ja jätepiste. Taukopaikka ja uimaranta jossa on myös jätepiste sekä tulisija löytyy Kiiskijärven sillan kupeesta.

Virolahti, Vilkkiläntura, Lintulahden torni, Kartta (6709427:538894)
Lintulahden torni (Loma- ja virkistyskeskus Lintulahti, 1997)
Virojoelta ja Ala-Pihlajasta on tieltä 351 opasteet Lintulahteen jossa torni löytyy päärakennuksen takaa Vilkkilänturan pohjoisrannalta. Hyvin monipuolisen lajiston torni, torni on mm. voittanut Tornien taiston vuonna 2012 (103 lajia).

Virolahti, Vilkkiläntura, Kolsinpohjan lintutorni / Turan joutsentorni (6708488:539586)

(Suomen Luonnonsuojeluliitto/Virolahden kunta, 1982)
Virolahden kirkon jälkeen kääntyvältä Hurpuntieltä on opastus perille asti. Tillintien varrella on pieni pysäköintialue mistä lähtee pitkospolku turan etelärannalle sijaitsevalle tornille. Torni sekä pitkospuupolku uusittiin Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen EU -rahoitteisen Lintulahdet Life -hankkeen yhteydessä kesällä 2005. Tornissa on kaksi katselulavaa ja niiden alla katettu lepotila pöytineen ja penkkeineen.